مقالات

۰۶ آبان ۱۳۹۶

مکانیزم کنترل شروع حرکت در سربالائی (HHC) در چری

سیستم کنترل کمکی شروع حرکت در سربالائی یا Hill Start Assist Control (HHC) یکی از سیستم‌های پایداری کمکی پیشرفته در خودروهای شاسی‌بلند شاخص دنیاست. از آنجا که خودروهای معدودی در ایران از جمله تیگو5، آریزو5، تیگو7، تویوتا پرادو، لکسوس IS300 و کیا سول از این سیستم بهره می‌برند، مکانیزم HHC چندان در کشورمان شناخته شده نیست. به همین خاطر، در این مقاله به معرفی این قابلیت سودمند و کارامد خواهیم پرداخت. اما این مکانیزم هنگام شروع به حرکت در یک سربالائی، مانع از عقب رفتن خودرو شده و در عرض 2 ثانیه پس از آزاد شدن پدال ترمز اجازه می دهد وسیله نقلیه به راحتی شروع به حرکت مجدد کند.

استفاده از سیستم HAC مختص زمانی است که خودرو در شیب شدیدی قرار دارد. در چنین مواقعی، شما برای شروع به حرکت لازم است ترمز دستی را رها کنید یا پا را از روی ترمز بردارید و روی گاز خودرو قرار دهید و اقدام به گاز دادن کنید، خودروی شما تا حدی به عقب می‌ رود یا در خودروهای با دنده دستی اگر عکس‌العمل شما در نیم‌کلاچ کردن ضعیف باشد، خودرو مقداری به عقب خواهد رفت که در این صورت اگر مانعی پشت خودروی شما باشد ممکن است برخورد کنید و این امر موجب خسارت شود.

 این در حالی است که این مشکل با HAC کاملا برطرف می‌شود. سیستم «کمک و کنترل به شروع حرکت در شیب» به شما کمک می‌کند تا از طریق چند سنسور، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می‌کنید خودرو بر خلاف خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند، به عقب نمی‌‌رود و در جای خود می‌ایستد.

با استفاده از سیستم HAC اگرچه شما پدال ترمز را رها کرده و حتی از ترمز دستی هم استفاده نمی‌کنید اما این سیستم قابلیت این را دارد که از نیروی ترمز استفاده کند و مانع حرکت خودرو به سمت عقب شود. همچنین تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید خودرو تکان نخواهد خورد، اما بلافاصله با فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حرکت به عقب، خودرو شروع به حرکت می‌کند. با استفاده از این سیستم زمان توقف خودرو تا عکس العمل راننده در حدود 2 ثانیه می باشد.

 

 

 

 

DISCOVER CHERY

© 2016 All rights reserved by cheryco.ir - Designed & developed by Parsnemoodar